توان تولید پسته ساوه حفظ شد

توان تولید پسته ساوه حفظ شد

اکسکو/مرکزی معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی ساوه گفت: میزان برداشت پسته امسال در شهرستان ساوه نسبت به سال گذشته تفاوت عملکردی چندانی نداشته و توان تولید این محصول استراتژیک علیرغم اینکه در سال نیاور قرار داشت حفظ شده است.

محمودرضا خلیلی در گفت وگو با اکسکو اظهار کرد: از مجموع چهار هزار و ۸۰۰ هکتار باغات پسته شهرستان ساوه حدود سه هزار هکتار بارور و هزار و ۸۰۰ هکتار غیربارور است و تقریبا از هر هکتار هزار و ۳۰۰ کیلوگرم محصول خشک برداشت می شود.

وی با اشاره به شرایط مناسب شهرستان ساوه در تولید پسته گفت: این شهرستان از شرایط مستعد و مناسبی برای تولید محصول پسته برخوردار است و در طول سال های اخیر با توجه به اینکه عمر پسته کاری در ساوه کوتاه است اما از رشد قابل ملاحظه ای برخوردار شده و عملا بخشی از باغات و حوزه باغی ساوه به کشت محصول پسته به دلیل نیاز آبی کم و ارزش افزوده بالا به عنوان یک محصول استراتژیک با مزیت صادراتی اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه پسته مقام دوم کشت محصولات باغی پس از انار را در ساوه به خود اختصاص داده است گفت: پیش بینی می شود که امسال از سه هزار هکتار باغ پسته بارور در شهرستان ساوه با وجود سال نیاوری پسته حدود چهار هزار تن پسته خشک برداشت شود. شرایط تولید پسته در ساوه به گونه ای فراهم شده که شرایط آوری یا نیاوری پسته که هر سال تغییر می کند تاثیر چندانی در میزان تولید ندارد.

خلیلی به بارش های مناسب در فصل بهار اشاره کرد و گفت: تغییرات اقلیمی موجب بروز پوکی و دهان بسته شدن درصد کمی از پسته تولیدی در بین ارقام پسته تولیدی ساوه شامل احمدآقایی اکبری کله قوچی و فندقی به عنوان مهمترین ارقام شده است.

وی در خصوص مشکلاتی که پسته کاران ساوه در سال جاری با آن مواجه شده اند گفت: قطعی برق در فصل تابستان که موجب اختلال در روند آبیاری باغاتی شد که منابع آبی خود را از طریق چاه های کشاورزی یا به صورت قطره ای و با استفاده از برق تامین می کردند از جمله مشکلات پسته کاری در سال جاری بود.

وی همچنین کمبود نیروی انسانی در فصل برداشت را از دیگر مشکلات پسته کاران برشمرد و افزود: با توجه به اجرای طرح ساماندهی اتباع و جمع آوری اتباع غیرمجاز افغانستانی پسته کاران عملا با چالش تامین نیروی انسانی مواجه شدند چرا که بخشی از کار برداشت همه ساله توسط اتباع انجام می شد و برداشت پسته با تاخیر آغاز شد اما شرایط آب و هوایی به گونه ای بود که تاخیر در برداشت آسیبی به باغات و محصول تولیدی وارد نکرد.

معاون جهاد کشاورزی ساوه در ادامه به فعالیت هشت واحد فعال ترمینال فرآوری پسته اشاره کرد و گفت: امسال دو واحد دیگر به ظرفیت فرآوری پسته افزوده شده و خوشبختانه مشکلی در ظرفیت فرآوری پسته وجود ندارد.

وی بیان کرد: کار برداشت پسته از اواخر شهریورماه در ساوه آغاز می شود و تا پایان مهرماه ادامه دارد و خوشبختانه شرایط مساعد آب و هوایی اختلالی در روند برداشت پسته نداشته است. یکی از ویژگی های پسته تولید ایران که موجب افزایش تقاضای کشورهای خارجی برای خرید آن شده است عاری بودن از آفلاتوکسین(یک سم قارچی طبیعی است که ذرت بادام زمینی پسته و… را آلوده می کند) است و اگر برداشت محصول تاخیر داشته باشد یا در شرایط بارانی برداشت شود و عملیات فرآوری با تاخیر انجام شود این قارچ جولان خواهد داد و با گذشت زمان سم آفلاتوکسین بیشتری تولید خواهد شد.

خلیلی افزود: میزان برداشت پسته امسال در شهرستان ساوه نسبت به سال گذشته تفاوت عملکردی چندانی نداشته و توان تولید این محصول استراتژیک با توجه به اینکه در سال نیاور قرار داشت حفظ شده است. پسته ساوه با توجه به شرایط خاک دما و آب از بهترین پسته های تولیدی کشوراست که با توجه به عدم وجود سم آفلاتوکسین برای صادرات مناسب است. از طرف دیگر چون باغات جدیدالاحداث هستند محصول تولیدی از ارقام مناسب و بازارپسند بوده و مزیت صادراتی را به همراه دارد.

وی افزود: بخش عمده ای از محصول پسته ساوه مزیت صادراتی دارد و کشورهای بسیاری از حاشیه خلیج فارس و دریای خزر و نیز برخی کشورهای اروپایی مشتاق خرید پسته ساوه هستند.

وی بیان کرد: مقاومت درخت پسته به سرما و گرمای شدید و نیز نیاز کمتر به منابع آبی و از طرفی استراتژیک بودن و پتانسیل ارزآوری بالا که توجیه اقتصادی برای تولید کننده دارد و از طرفی اقلیم مناسب و استعداد بالای این شهرستان در پسته کاری موجب شده است که همه ساله باغات جدیدی به چرخه تولید افزوده شود.

خلیلی با اشاره به اینکه پسته تولیدی ساوه از لحاظ کیفیت طعم اندازه و مرغوبیت با محصول نقاط پسته خیز کشور برابری می کند گفت: شرایط آب و هوایی شهرستان ساوه مستعد پسته کاری است و در صورت تامین آب مورد نیاز زمینه توسعه کشت پسته در این منطقه وجود دارد.

پایان خبر اکسکو

توان تولید پسته ساوه حفظ شد

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "توان تولید پسته ساوه حفظ شد" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "توان تولید پسته ساوه حفظ شد"، کلیک کنید.

نوشته های مشابه