بوی عطر خاک باران خورده

خاک و باران، به تنهایی هیچ یک از این ها حسی را در من ایجاد نمیکند. اما وقتی قطره های درشت باران بروی دانه های ریز خاک می بارد، آن عطر خوش خاک که در اثر نمناک شدن به وجود می آید مرا در آرامشی بی پایان فرو می برد.وقتی که دانه های نمناک خاک رادر لابه لای انگشتانم حس میکنم به یاد دوران بچگی ام می افتم که به همراه خانواده ام به کنار دریا می رفتم و با شن هایی که در اثر برخورد باآب دریا خیس ونمناک می شدند، قلعه هایی درست می کردم که پس از مدتی دریا مانند طوفانی برروی قلعه های شنی ام فرود می آمد وآن هارا تبدیل به ویرانه ای می کرد ومن با ناراحتی سعی میکردم دوباره قلعه ای درست کنم؛ از فکر به دوران کودکی ام بیرون می آیم بوی خاک را باتمام وجودم استشمام می کنم

بوی عطر خاک باران خورده

بوی خاک

من با این بو می توانم خدا را در نزدیکی ام حس کنم، می توانم از آفریده هایش به وجود خودش پی ببرم، می توانم با تمام وجود فریاد بزنم و بگویم خدایا دوستت دارم، خدایا شکر بابت نعمت های فراوانت و بگویم خدا مرا ار نعمت هایت دریغ نکن تا بتوانم معنای بهشت جاودان را دراین دنیای نژند درک کنم. ادکلن های جیبی میتواند یک انتخاب برای هدیه دادن باشد.

بوی خاک پس از بارش باران

ابر ها به آرامی تکان می خورند و دست در دست هم میدهند و خورشید را احاطه میکنند.

قطره های باران نم نم میبارد و گویی از مروارید هایی در حال سقوط است!

دیگر خاک به رنگ طلایی نیست ، رنگش را با قهوه ای عوض کرده است.

کم کم عطر بهشتی مانند ” خاک باران خورده ” بر میخیزد و دنیا را سراسر در آرامش فرو میبرد!

با بوییدن چنین عطری گویا، در ذهن سراسر رویا گونه ام ، از این دنیا فارغ و به سرزمینی فرا طبیعی سفر میکنم و در سرم زمزمه خاموش واژه ها می پیچد …

ساحلی از آرامش مرا در آغوش میکشد و با هر بار استشمام و پر کردن ریه ها از این بو و عطر لذت بخش ، من را به خلسه ای دل انگیز فرو میبرد.

میتوان گفت باران کلمه ی قشنگیست اما ؛ چیزی که به آن روح و جسم میدهد ، بوی آن است !

عطری خارق العاده تر از هر عطر!

آری بوی خاک ، از نعمت های شگفت انگیز خداوند آرامش بخش دل ها است.

هر ثانیه و هر لحظه زندگی قابل ستایش است و باید قدر داشته ها را دانست.

قدر نعمت های عابد معبود.

قدر چیز های کوچک چون بویِ خاک باران خورده!

بوی خاک پس از باران

باران یعنی بوی کاهگل های خانه مادر بزرگ ، باران که می بارد بوی کاهگل به مشام می رسد و آدمی را مدهوش و افسونگر می کند این بوی خاک …

باران که میبارد همه خوشحال میشوند و من خوشحال تر. چون عاشق بوی باران هستم ، وقتی نم نم باران میبارد و بوی خاک در هوای لطیف بارانی پراکنده میشود چنان احساس ارامش میکنم که گویی دنیا مال من است. نفس های عمیق میکشم و زندگی را با تمام وجود حس میکنم. انگار تا قبل از باران مرده بودم ، الان زنده هستم و زندگی میکنم.

بوی خاک که به مشامم میرسد ، غرقِ خالق هستی میشوم و همچنان که نفس های عمیق و آرام بخش میکشم را شکر میکنم بابت این بوی خاک ، این بوی ناب.

وقتی بوی خاک به مشمامم میرسد در خاطراتم به روستا سفر میکنم ، جایی که بوی خاک باران خورده با دیوارهای کاهگلی معنی پیدا میکند. ای کاش یک دهاتی بودم و حداقل سالی چند بار میتوانستم بوی خاک را با قلبم احساس کنم.استفاده از  ماسک موی  باعث طراوت موهایتان میشود.

ای کاش میشد بوی خاک باران خورده را در شیشه های عطر محصور کرد چون بوی خاک از بهترین عطرهاست، عطری که یاداور خداست.

باران زیباست ، بوی خاک باران خورده زیباست ، بوی باران مرا می برد به دوران کودکی ، به آن زمان که خانه ها کاهگلی بود ، ان زمان که خدا در همین نزدیکی بود.

آیا تا به حال در یک روز ابری بیرون رفته اید و بوی خاک و باران را حس کرده اید؟ یا بعد از یک باران شدید متوجه شده اید که بوی خاصی در هوا وجود دارد؟ احساس بوی خاک در بینی بسیار لذتبخش است.

این رایحه دلپذیر «پتریکور» نام دارد. این سنگ توسط کانی شناسان مشهور ایزابل جوی بیر و ریچارد توماس در سال 1964 ابداع شد. در این مقاله به طور کامل در مورد اینکه پتریکور یعنی چه؟ و بوی خاک باران خورده چگونه تشکیل می شود و علت علاقه به بوی خاک صحبت می کنیم و به علاقه مندان این رایحۀ عطری شبیه به بوی خاک و باران معرفی خواهیم کرد.

پتریکور (Petrichor) از واژه یونانی Petros به معنای سنگ و Ichor که به معنای مایع طلایی است که در رگ های خدایان جریان دارد، آمده است. پتریکور به ترکیب منحصر به فرد باران و خاک خشک گفته می شود که رایحۀ بسیار دلنشینی دارد و از آن با عطر نم خاک یاد می شود.

ابتدا بیاید در مورد بوی باران صحبت کنیم. شما اغلب می توانید با بیرون رفتن و بوییدن هوا متوجه شوید که باران می بارد. بوی شیرین و زنده ای که در هوا معلق است، «ازن» است. بارهای الکتریکی مانند بارهای ناشی از رعد و برق یا منابع دست ساز، مولکول های اکسیژن اتمسفر را به اتم های جداگانه تقسیم می کنند. این اتم های آزاد اکسیژن به سرعت با سایر مولکول های اکسیژن موجود در هوا ترکیب می شوند و ازن را تشکیل می دهند. مولکول های ازن از ارتفاعات بالاتر به سطح دماغه توسط باران به خاک منتقل می شوند تا پتریکور یا بوی خاک نم خورده را ایجاد کنند.

پتریکور یا همان بوی خاک و باران از روغن های گیاهی به دست می آید که در دوره های خشک، عمدتاً در برگ های گیاه، انباشته شده اند. روغن های ترشح شده در سنگفرش یا خاک ته نشین شده و با مخلوط شدن با باران آزاد می شوند. بوی پتریکور پس از دوره های طولانی خشکسالی قوی تر می شود زیرا مقدار روغن ها در دوره های زمانی طولانی انباشته شده اند. بوی پتریکور را خاکی و مشک دار توصیف کرده اند. قبل از اینکه دانشمندان استرالیایی بوی خاک نم زده را شناسایی کنند، در یک عطرسازی هندی استفاده می شد. رایحه را ماتی کا عطار یا عطر خاکی می نامیدند و از آن در روغن چوب صندل استفاده می کردند.

ژیوسمین (Geosmin) چیست؟

وقتی باران متوقف می شود، بوی نم در هوا می ماند. این بو بسیار قوی و خاکی است. این بو از موجوداتی به نام «ژیوسمین» می آید. Geosmin از یونان باستان است که «geo» به معنی زمین و «osme» به معنای بو میباشند. باکتری های گرم مثبت به نام اکتینومیست ها در خاک زندگی می کنند.

وقتی باران نمی بارد، مولکول های موجود در هوا مواد حیوانی یا گیاهی در حال تجزیه خود را به سطوح معدنی یا رسی داخل خاک می چسبانند. اکتینومیست ها روی مواد در حال تجزیه کار می کنند و بوی نم خاک بعد از باران را تولید می کنند که با برخورد قطرات آب به زمین در هوا آزاد می شود. ضد آفتاب ویتابلا رنگی قدرت پوشانندگی لکه های صورت را دارد.

بوی ژیوسمین یا عطر خاک نمناک و خاک نم دار می تواند توسط حیوانات و همچنین انسان تشخیص داده شود. در واقع، بسیاری از حیوانات به این مولکول حساس هستند اما انسان ها به ویژه احساسیت زیادی به آن دارند. حتی زمانی که فقط مقادیر کمی از ژیوسمین در هوا وجود دارد، انسان ها می توانند آن را بو کنند. بینی انسان آنقدر حساس است که می تواند بوی خاک و باران موجود در هوا را با کمتر از پنج قسمت در میلیارد (ppb) تشخیص دهد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "بوی عطر خاک باران خورده" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "بوی عطر خاک باران خورده"، کلیک کنید.