ارز دیجیتال تتر چیست؟

رمز ارز تتر، ارز دیجیتالی است که قیمت هر عدد آن حدودا برابر با یک دلار آمریکاست و با هدف محافظت از سرمایه‌گذاران در برابر نوسانات بازار کریپتو ابداع شده است.

ارز دیجیتال تتر چیست؟

تتر چگونه کار می‌کند؟

در حوزه‌ ارزهای دیجیتال به هر ارزی که بلاک چین خاص خود را داشته باشد «کوین» (Coin) و هر ارزی که روی بلاک‌ چین‌های دیگر فعال باشد، توکن می‌گوییم. اگر بخواهیم جمله‌ اول را ساده‌تر بگوییم، تتر هم یک توکن است زیرا روی بلاک چین‌های دیگر (بلاک چین‌های اشاره‌شده) فعال است و خودش بلاک چین مخصوصی ندارد.

اگر از این توضیحات بگذریم، به نحوه‌ کار ارز دیجیتال تتر می‌رسیم. همان‌طور که اشاره کردیم، شرکت «تتر لیمیتد» (Tether Limited) ادعا می‌کند که به ازای هر تتر موجود در بازار، یک دلار آمریکا را در ذخایر خود دارد. برای همین قیمت هر تتر در هر لحظه برابر با یک دلار است.

کاری که در اصل این شرکت انجام می‌دهد، این است که از طرف مشتری‌های خود به سپرده و برداشت ارزهای دولتی (دلار) می‌پردازد. مسیول ایجاد تترهای جدید یا از بین بردن تترهای فعلی هم فقط همین شرکت است که بسته به ذخایر دلاری که دارد آن را تنظیم می‌کند.

با اینکه تتر در ابتدا برای کار روی بلاک چین بیت کوین طراحی شد ولی در ادامه امکان فعالیت روی بلاک چین‌های اتریوم و دیگر بلاک چین‌هایی را که قبلا به آن‌ها اشاره کردیم هم پیدا کرد. در حال حاضر بزرگ‌ترین بازار USDT روی اتریوم است.

کاربرد تتر چیست؟

تتر به عنوان یک کوین باثبات به این دلیل ارزشمند است که نوسان‌های شدید بازار ارزهای دیجیتال را دور می‌زند. برای مثال هر معامله‌گری می‌تواند با انتقال دارایی خود به USDT هرگونه خطر از دست دادن سرمایه به‌خاطر کاهش ناگهانی قیمت رمزارزها را کم کند.

علاوه بر این، داشتن یک USDT به جای داشتن یک دلار آمریکا هرگونه هزینه‌ تراکنش و تاخیر در پرداخت را نیز حذف می‌کند. این مسیله بیش از پیش در شرایط کشور ما حایز اهمیت می‌شود. پیدا کردن دلار و خرید و فروش‌ آن در این روزها، کاری بسیار پردردسر است. اما یک لحظه به پتانسیل‌های استفاده از تتر فکر کنید؛ شما می‌توانید از داخل ایران هم تتر بخرید و خیال‌تان از این موضوع راحت باشد که با هر افزایش قیمت دلار، سرمایه‌ تتری شما هم افزایش می‌یابد. در خارج از ایران هم شرکت‌ها می‌توانند در شرایطی که امکان انتقال ارز دولتی وجود ندارد، از تتر کمک بگیرند.

مزایای ارز دیجیتال تتر

مواردی مانند نداشتن نوسان، بلاک چین متن باز، پشتوانه قوی و پشتیبانی شدن توسط تمام کیف پول‌ها و صرافی‌ها از مزایای ارز دیجیتال تتر است.

همان‌طور که گفتیم یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ارز دیجیتال تتر نداشتن نوسان مانند دیگر ارزهای دیجیتال است. دلیلش هم «افسار» شدن هر واحد تتر به یک واحد پول دولتی به شکل یک به یک است.

مزیت دیگر تتر این است که از ویژگی‌های منحصربه‌فرد بلاک چین‌های «متن‌باز» (Open source) هم بهره می‌برد. به همین علت تمام نکات مثبت استفاده از فناوری‌های مبتنی بر بلاک چین از جمله ایمنی، شفافیت، عدم امکان تقلب و… در تتر هم وجود دارند.

اما از کجا می‌توان فهمید که واقعا شرکت ارایه‌دهنده‌ تتر به ازای هر واحد از این رمز ارز، یک دلار در مخازن خود در بانک‌ها ذخیره می‌کند؟ خود شرکت ادعا می‌کند که تمام فعالیت‌هایش شفاف است و همه‌روزه گزارشی در این رابطه در سایت منتشر می‌شود، اما در بخش بعدی خواهید دید که صحبت‌های بحث‌برانگیزی در این رابطه صورت گرفته که خلاف این ادعا را ثابت می‌کند.

از جمله بهترین مزایای ارز تتر که تاکنون به آن اشاره نکردیم هم این است که چون این توکن روی بلاک چین‌های مختلف از جمله بیت کوین و اتریوم فعال است، هر کیف پولی که از این رمز ارزها پشتیبانی می‌کند، در واقع از تتر هم پشتیبانی می‌کند. در بخش مربوط به کیف پول‌های دیجیتال تتر در ادامه بیشتر در این رابطه توضیح خواهیم داد.

معایب ارز دیجیتال تتر

مانند هر ارز دیجیتال و فناوری جدید مبتنی بر بلاک چینی که عرضه می‌شود، تتر هم معایب خاص خود را دارد. شاید مرتبط‌ترین مورد از معایب ارز تتر که به ما ایرانی‌ها مربوط می‌شود، تحریم کشورمان در کنار چند کشور دیگر باشد. البته این مسیله‌ جدیدی نیست و ایرانی‌ها به تحریم شدن توسط سرویس‌های خارجی، چه در حوزه‌ ارزهای دیجیتال و چه در حوزه‌های دیگر، عادت کرده‌اند. با این وجود ایرانی‌ها تسلیم این به ظاهر محدودیت‌ها نمی‌شوند و همان‌طور که از سد تحریم‌های صرافی‌های خارجی ارز دیجیتال می‌توان گذشت، برای خرید تتر از داخل ایران هم می‌توان اقدام کرد.

عیب بزرگ دیگر تتر حواشی زیاد پیرامون آن است. در نوامبر سال 2017 میلادی خبر هک شدن و سرقت ارزهای دیجیتال تتر به ارزش 31 میلیون دلار در سایت‌های مختلف منتشر شد. چند ماه بعد در ژانویه 2018 مشکل مشابهی پیش آمد. علاوه بر این‌ها طبق ادعای چند نفر از فعالان این حوزه شرکت تتر در حقیقت به‌اندازه‌ تمام تترهای موجود مبلغ دلاری ندارد و این ادعا که به ازای هر تتر یک دلار در بانک ذخیره است، صحت ندارد.

چگونه تتر بخریم؟

به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم ایرانی‌هایی که تجربه‌ چندانی در حوزه‌ ارزهای دیجیتال ندارند از صرافی‌های فعال ایرانی برای خرید ارز تتر استفاده کنند. البته لزوما مجبور نیستید که حتما ارز دیجیتال دیگر خود را برای خرید ارز دیجیتال تتر خرج کنید. امکان خرید تتر با واحدهای پولی دولتی مثل ریال و دلار هم وجود دارد که البته خرید با دلار از داخل ایران به‌راحتی امکان‌پذیر نیست. مگر اینکه در خارج از کشور حساب داشته باشید و از آن برای خرید کمک بگیرید. پیشنهاد ما این است که از سایت‌های ایرانی معتبر که امکان خرید تتر با ریال را فراهم کرده‌اند، بهره ببرید چون هم ریسک پایینی دارد و هم آسان‌تر است.

چگونه تتر بفروشیم؟

به طور کلی صرافی‌های ارزهای دیجیتال به شکلی هستند که برخی از آن‌ها ارزهای شما را خودشان به‌صورت مستقیم خریداری می‌کنند و بعضی دیگر از آن‌ها رابطی بین خریداران و فروشندگان هستند. مثلا بیایید فرض کنیم که شما در یک صرافی قصد خرید مقداری تتر دارید، ممکن است این صرافی خودش هم ارز تتر برای عرضه داشته باشد که در این صورت می‌توانید بلافاصله آن را خریداری کنید.

چگونه تتر به دست آوریم؟

یکی از مفاهیم پایه‌ بلاک چین و ارزهای دیجیتال است که بین طرفداران این حوزه، به ویژه در سال‌های ابتدایی، بسیار پرطرفدار و در عین حال سودآور بود. استخراج ارز دیجیتال به دو دلیل انجام می‌شود: یکی تایید تراکنش‌های صورت‌گرفته توسط دیگران در بلاک چین و دیگری تولید ارزهای دیجیتال جدید.

بهترین کیف پول های تتر

بعد از اینکه نوع تتر خود را تشخیص دادید، نوبت به این می‌رسد که تصمیم بگیرید چه نوع کیف پولی می‌خواهید. کیف‌ پول‌های دیجیتالی انواع مختلفی دارند؛ کیف پول موبایلی همان‌طور که از اسمش پیداست یک اپلیکیشن موبایل است که می‌توانید آن را نصب کنید.

در طرف دیگر کیف پول‌های تحت وب و دسکتاپی را داریم که به ترتیب از طریق مرورگر وب و رایانه‌های شخصی قابل استفاده هستند. نوع دیگر کیف پول‌ها هم کیف پول‌های سخت‌افزاری هستند که از نظر ما بهترین کیف پول تتر محسوب می‌شوند.

این کیف پول‌های سخت‌افزاری بر خلاف دیگر کیف پول‌های دیجیتال، یک سخت‌افزار فیزیکی به‌اندازه‌ حافظه‌ فلش هستند. مزیت استفاده از این نوع کیف پول دیجیتالی این است که شما از امنیت ارزهای دیجیتال خود اطمینان کامل دارید زیرا اگر خودتان حواس‌تان باشد، هیچ روشی برای نفوذ به آن وجود ندارد.

قیمت و نوسانات تتر

گفتیم که قیمت تتر (USDT) برابر با یک دلار آمریکا است ولی اگر نگاهی به نمودار قیمت تتر در صرافی‌ها بیندازید و قیمت آنلاین تتر را ببینید، متوجه می‌شوید که این قیمت همیشه هم دقیقا برابر یک دلار نیست. در واقع قیمت تتر در اطراف یک دلار نوسان دارد و ممکن است چند سنت پایین‌تر یا چند سنت بالاتر برود.

اما دلیل این اتفاق چیست؟ شایعات پیرامون تتر بسیار است. عده‌ای معتقدند که تتر یک کلاه‌برداری بوده و شرکت ارایه‌دهنده‌ این ارز، دلار کافی به‌اندازه‌ تترهای موجود ندارد. از طرف دیگر، از آنجایی که قیمت نهایی تتر را خریدوفروش‌های صورت گرفته در صرافی‌ها تعیین می‌کند، ممکن است بعضی از افراد با شنیدن چنین خبرهایی، برای اینکه بخواهند زودتر به دلار دست پیدا کنند، تتر خود را کمی پایین‌تر از قیمت واقعی آن به فروش برسانند.

به این ترتیب ممکن است، قیمت ارز تتر در لحظه‌ای به 0.98 دلار برسد یا بالاتر از یک دلار برود. با این‌حال این چند سنت به قدری نزدیک به قیمت واقعی تتر است که می‌شود از آن‌ چشم‌پوشی کرد و قیمت تتر به دلار را یک USD در نظر گرفت. اما چه کسانی باید به دنبال سرمایه‌گذاری در تتر بروند؟ در بخش بعدی به این سوال مهم پاسخ خواهیم داد.

تتر برای چه کسانی مناسب است؟

فلسفه‌ تتر ترکیب ارزهای دیجیتال با ارزهای دولتی کشورها است. همان‌طوری که در صفحه‌ «درباره‌ ما» سایت تتر نوشته شده است، تتر به کسب‌وکارهای مختلف، از صرافی‌ها گرفته تا شرکت‌های ارایه‌دهنده‌ کیف پول دیجیتال، شرکت‌های مالی و خودپردازها اجازه می‌دهد از ارزهای دولتی بر بستر بلاک چین استفاده کنند. هم اکنون هم بسیاری از کسب‌وکارهای بزرگ، اکوسیستم دیجیتالی مالی خود را با تتر هماهنگ کرده‌اند.

تتر گلد چیست؟

به عبارت دیگر هر کسی که یک تتر گلد داشته باشد، در واقع یک اونس از یک شمش طلای واقعی را صاحب است که با شماره سریال قابل شناسایی است. طبق ادعای سایت این رمز ارز، هر کسی می‌تواند در هر لحظه‌ای شمش‌های طلای مرتبط با تتر گلدهای خود را مشاهده کند.

کدام تتر بهتر است؟

سوالی که مطرح می‌شود این است که کدام تتر نسبت به دیگر تترها بهتر عمل می‌کند؟ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که تتر با پشتوانه‌ دلار (USDT) تاکنون توانسته نسبت به دیگر انواع تتر محبوبیت بیشتری کسب کند. حتی اگر سری به صرافی‌های خارجی شناخته‌شده بزنید، می‌بینید که وقتی صحبت از تتر می‌شود منظورشان همان تتر دلار است.

آیا تتر امنیت دارد؟

امنیت تتر را از دو منظر می‌توان بررسی کرد. اول اینکه تتر از بلاک چین استفاده می‌کند و به همین دلیل تمام مزایای امنیتی بلاک چین را هم در خود دارد. کسی نمی‌تواند تراکنش‌های انجام‌شده را انکار کرده، یا اقدام به دو بار خرج کردن دارایی‌هایش بکند. این‌ها تنها دو مورد از مزایای امنیتی بلاک چین بودند که تتر هم از آن‌ها بهره‌مند است.

در این مقاله سعی کردیم شما را به طور کامل با تتر و انواع آن و همچنین نحوه‌ کارش آشنا کنیم. همچنین مزایا و معایب استفاده از آن را بیان و کیف پول‌های سازگار با آن را معرفی کردیم. در انتها نیز نگاهی به تتر گلد و انواع دیگر این رمز ارز انداختیم. به هر حال، باید صبر کرد و دید که آینده‌ تتر چه می‌شود و کدام طرف، برنده‌ نهایی خواهد بود.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "ارز دیجیتال تتر چیست؟" هستید؟ با کلیک بر روی تکنولوژی, کسب و کار ایرانی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "ارز دیجیتال تتر چیست؟"، کلیک کنید.